Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 maja 2024, o 15:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 217 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 23:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8782
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2027
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Teoretyzując...

Wg rosyjskiego poradnika sprzed lat, dla łódki o masie 500 kg i prędkości 40 km/h, odpowiednim skokiem śruby jest 240 mm. Przy 264 mm prędkość wyraźnie spada, a przy skoku 300 mm spada gwałtownie...
Załącznik:
H vs V.jpg
H vs V.jpg [ 74 KiB | Przeglądane 3922 razy ]

H/D = 1,0 czyli skok i średnica takie same, efekt okazał się najlepszy.
H - skok

Druga sprawa, dla silnika Wichr 20 KM, najlepsze obroty to 5 tys./min. Powyżej... spada moc silnika.

Trzeci czynnik - poślizg na śrubie, inaczej mówiąc sprawność śruby. Wg pana T. Adelta poślizg na śrubie dla łodzi wypornościowej może sięgać 40%. Nadmierny poślizg wynika z przeładowania łodzi, obciążenia dziobu lub rufy a także... zbyt duży skok lub średnica śruby.
Najczęściej duży poślizg występuje w małych silnikach napędzających łodzie żaglowe i dochodzi nawet do 70%. Przy silnikach szybkoobrotowych może wystąpić zjawisko kawitacji. Wtedy to na pow. ssących występuje tak duże podciśnienie, że powoduje ono wrzenie wody, zamianę jej w parę wodną - i wżery na łopatkach! Zjawisko kawitacji występuje gdy łódź jest przeciążona, a śruba ma dużą liczbę obrotów. Silnik wtedy trzyma lub zwiększa obroty, ale śruba nie ciągnie i łódź znacząco traci prędkość. Kawitacja zdarza się też, gdy pow. łopatek jest zbyt mała. Należy zastosować śrubę o mniejszym skoku!

Jeszcze jedno - chwytanie powietrza przez śrubę z powodu za płytko zawieszonego silnika (nieco go obniżyć). Złe usadowienie w pionie też może spowodować zaciąganie powietrza.

Trzeba znać skok i średnicę śruby, niekiedy są wytłoczone na niej.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2016, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2011, o 11:15
Posty: 117
Lokalizacja: Starogard Gdański
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
mjs napisał(a):
Trzeba znać skok i średnicę śruby, niekiedy są wytłoczone na niej.


Dla przypomnienia pisałem wcześniej 270/370.
Słyszałem coś o regulacji gaźnika od obrotów maksymalnych podczas plylwania reguluje się nie miałem nawet pojecia, bo regulowałem tylko wolne obroty na śrubce u góry (z taką rączką) . Zaznaczam zdjęcia gaznika wiecie może która to srubka ?
Gaźnik typu bing 8/18.5/8
Oznaczenie na bloku gdzie jest wał wybitny numer 278
Na boku cylindrów Mcb 3183-1200
Na głowicy koło świec 3192-1601-00


Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2016, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
eee
Tu masz dwie dysze i przepustnicę
dysza wolnych obrotow ta srubka najbardziej na zewnatrz, dysza paliwowa to co zaznaczyles czerwonym kołkiem i sklad mieszanki poprzez wychylenie przepustnicy,
przy rozruchu zwykle przepustnica jest prawie zamknieta.
Natomiast dobrze wyregulowanego gaznika nie ustawia sie podczas pracy, bo od tego jest przyspieszacz zapłonu

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2016, o 23:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8782
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2027
Uprawnienia żeglarskie: sternik
mellucci napisał(a):
Dla przypomnienia pisałem wcześniej 270/370.

Na zdjęciu napisałeś średnica 230...
Wygląda na to, że H/D w tym silniku = 1,37...1,60, a to oznacza, że śrubę masz do:
- łodzi wyścigowej lub ślizgacza (0,9...1,5),
- lekkich łodzi wycieczkowych (0,8...1,2),
- statków wodnych (0,6...1,0),
- bardzo ciężkich cicho chodzących motorówek (0,55...0,80).

Adelt podaje podobne wartości (dla zakresu obrotów 1500-5000):
- dla łodzi ślizgowych 0,8...1,2,
- łodzi wypornościowych 0,6...1,0.

Wniosek jak u Mariana: za duży skok śruby!

---

Warto by przełożyć silnik do łodzi wiosłowo-motorowej i spróbować prędkości na niej. Takie otwarte łódki są lżejsze i dają się rozpędzić szybciej. Wtedy masz pewność czy zestaw silnik-śruba są dobre czy może nie.

Duża ilość spalin wychodząca z beczki podczas prób (na filmie) może świadczyć o zużyciu silnika i zdecydowanie mniejszej mocy, niż znamionowa. Jaki jest rocznik silnika??? :roll:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2016, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2011, o 11:15
Posty: 117
Lokalizacja: Starogard Gdański
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
mjs napisał(a):
mellucci napisał(a):
Dla przypomnienia pisałem wcześniej 270/370.

Na zdjęciu napisałeś średnica 230...


Jak przyłożyłem miarę to taka średnica mi się ukazała (może +/- 24cm)

Cytuj:
Duża ilość spalin wychodząca z beczki podczas prób (na filmie) może świadczyć o zużyciu silnika i zdecydowanie mniejszej mocy, niż znamionowa. Jaki jest rocznik silnika??? :roll:


Na początku przesadziłem z olejem za bogato miał. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2016, o 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2011, o 11:15
Posty: 117
Lokalizacja: Starogard Gdański
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
Koledzy sprawdziłem własnie ten gaźnik , miałem cały rozkręcony od obudowy tłoka.
Zdjecia wraz z opisami poniżej.

Nie widziałem tam żadnej iglicy czy coś w tym stylu - prześwity opisane na zdjęciach.
Może regulacje przeprowadza się tą inną srubką.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2017, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2011, o 11:15
Posty: 117
Lokalizacja: Starogard Gdański
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
Ok koledzy wracając po przerwie jesienno zimowo wiosennej :D , w której postanowiłem zmienić silnik na mocniejszy. Dany aktualnie jest na sprzedaż (zbędny dla mnie) kupiłem model taki sam ale większa moc Volvo Penta 700. Jak widzę stopa w danym silniku jest długa, potrzebuję małą.
W załączeniu zdjęcia jak sprawa się przedstawia.
Teraz pora na moje pytania ;)

1) Czy silnik może pozostać 12,5cm poniżej , jakie będą tego "konsekwencje w pracy i praktyce" ?
2) Na zdjęciach przedstawiam rysunek techniczny budowy silnika, zaznaczyłem tam element na czerwono , który posiada takową wysokość czy po usunięciu jej będę potrzebował pracy frezera lub tokarza do zmiany długości wałków ? Widzę na zdjęciach , że są tam jakieś "przedłużenia".
3) Wiecie kto może spotykał się z takim samym silnikiem aby mógł się wypowiedzieć ciut więcej ;)
4) Jakie są sposoby wykonania wyższej rufy bazując na starej? - nie mam na myśli instalacji pantografu , wiąże się to ze zmianą położenia cięgna sterującego.
5)Jest możliwość wykonania dodatkowego elektrycznego trymu na silniku? W co musiał bym zakupić siłowniki jakiej mocy itp itd.

Poniżej wstawiam linka z youtube do gościa który takowy trym wykonał sobie sam , bo standardowo silniki te nie posiadały tej funkcji


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 217 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 91 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL