Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 kwi 2024, o 02:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 lut 2012, o 11:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Pochłaniając wiedzę często napotykamy rzeczy, które nas zastanawiają. Znalazłem taki artykuł o stateczności. Im jacht głębiej zanurzony tym bardziej stateczny .......ale czy napewno?

Tutaj jest link do artykułu zastanawiam się czy jest to prawda. Najbardziej interesuje mnie rzecz na końcu artykułu o wywrotkach.

http://www.siz.org.pl/statecz/stateczn.html

Dzięki z góry za odpowiedzi.

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Ale co konkretnie Ci się nie podoba? To bardzo zacny i mądry artykuł. Jachty płytko zanurzone ogólnie rzecz biorąc są bardziej podatne na wywrotki na fali. Na śródlądziu nie koniecznie.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 11:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Micubiszi napisał(a):
Znalazłem taki artykuł o stateczności. Im jacht głębiej zanurzony tym bardziej stateczny .......ale czy napewno?
Na pewno nie! Gdzieś Ty to wyczytał? Jeśli na stronie SIZ-u, którą podajesz, to przeczytaj jeszcze raz :D Nie pomyliłeś aby położenia środka ciężkości z zanurzeniem?

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 11:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Artykuł bardzo mi się podoba. Ciekawość moją wzbudza ten kawałek tekstu który zamieszczam poniżej

Cytuj:
Jacht o mniejszym zanurzeniu w warunkach dużego zafalowania ma mniejsze szanse na wywrotkę. Popatrzmy na Rys. 10a. Jacht o małym zanurzeniu ma szanse na ześliznięcie się ze zbocza fali. Jacht z głębokim kilem "spadnie" z fali pozostawiając kil wysoko nad kadłubem. Fala nie musi się nawet załamać.


Nie mając wszakże praktyki w tych sprawach teoretycznie uważam że jest to prawdą , ale chciałem się dowiedzieć trochę więcej.

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Ostatnio edytowano 13 lut 2012, o 14:06 przez Magister, łącznie edytowano 2 razy
Poprawiłem cytowanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 11:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17307
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2173
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Micubiszi, od zarania dziejów (w sensie, że dziejów internetu :-) ) nierozwiązalnym jest kwestia: "Co ma większą stateczność - spławik czy deska?"

Na Twoje pytanie
Micubiszi napisał(a):
zastanawiam się czy jest to prawda
I tak, i nie, i czasami, i zwykle, i nie tutaj, i nie tam, i nie przy takiej żegludze, i nie na tym akwenie, i nie to, i nie tamto :-)

Znaczy się wszystko ma tyle samo wad co zalet.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zauważ, że rysunek nr 10a dotyczy bardzo specyficznej sytuacji. Trudno mówić tu o „stateczności”. Jest to sytuacja „podcinania” kadłuba na niezwykle wysokiej lub załamującej się fali i w sytuacji, w jakiej nie powinien on się znaleźć. Nie da się wykluczyć, ze zmniejszenie tego „podcinania” na skutek zmniejszenia ramienia, z którym działa „podwodna” część kadłuba, może zmniejszyć łatwość wywrócenia się jachtu. Lecz mechanizm pokazany na rysunku jest raczej hipotetyczny i nie wiemy dokładnie jaka jest mechanika wywrotki wywołanej przez falę.
W każdym razie projektując/dobierając sobie jacht nie brałbym pod uwagę w pierwszej kolejności tego aspektu. Z drugiej strony „dawno temu” jachty najdzielniejsze miały długie płetwy balastowe i umiarkowane zanurzenie, na ciężkie wyprawy budowano też jachty o zmiennym zanurzeniu (p. Trismus).
Tak czy owak, to akademicka dyskusja o skrajnych i zupełnie wyjątkowych zjawiskach.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Dzięki Colonel wyczerpująca odpowiedź .

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Maar napisał(a):
Co ma większą stateczność - spławik czy deska?"


No właśnie czasami wystarczy pomyśleć. Bardzo dobre porównanie

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 13:04 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Micubiszi napisał(a):
Jacht z głębokim kilem "spadnie" z fali pozostawiając kil wysoko nad kadłubem. Fala nie musi się nawet załamać.


Niekoniecznie. Jeśli szerokość wodnicy płytko zanurzonego kadłuba z " przyklejoną " głęboką i smukłą płetwą balastową będzie taka jak na rysunku to rzeczywiście jacht taki może się przewrócić na dostatecznie stromym zboczu. Jacht o wąskiej wodnicy i ogólnie o mniejszej szerokości kadłuba- nawet z głęboką płetwą będzie na zboczu fali bardziej stateczny - będzie utrzymywał pozycję bardziej zbliżoną do pionu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 13:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16811
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4110
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Eeeee... nie zapominajcie, że na fali zjawiska są dynamiczne, a powierzchnia wody jest powierzchnią ekwipotencjalną, czyli nie do końca, jacht na zboczu fali zachowuje się tak, jakby był na zboczu góry.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 14:52 

Dołączył(a): 12 lut 2012, o 20:42
Posty: 51
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: j,st.m
ins napisał(a):
Micubiszi napisał(a):
Jacht z głębokim kilem "spadnie" z fali pozostawiając kil wysoko nad kadłubem. Fala nie musi się nawet załamać.


Niekoniecznie. Jeśli szerokość wodnicy płytko zanurzonego kadłuba z " przyklejoną " głęboką i smukłą płetwą balastową będzie taka jak na rysunku to rzeczywiście jacht taki może się przewrócić na dostatecznie stromym zboczu. Jacht o wąskiej wodnicy i ogólnie o mniejszej szerokości kadłuba- nawet z głęboką płetwą będzie na zboczu fali bardziej stateczny - będzie utrzymywał pozycję bardziej zbliżoną do pionu.

Piotr Siedlewski

I racja. Widze,że MRCHAJ nie jest dla Ciebie obcy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2012, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
ins napisał(a):
Niekoniecznie....

Ale trochę pomieszałeś tu tematy: w tekście Wojtka Kasprzaka mówi sie o jednym z możliwych mechanizmów: "podcinania" jachtu na skutek dużego ramienia sił, nie mówi się o działaniu innych sił, np. wynikających ze "stateczności kształtu" względem chwilowej powierzchni fali.
To co opisujesz to kolejny z mechanizmów, jaki może mieć miejsce.
I powtarzam takie analizy to zabawa w "ile diabłów mieści się na łebku od szpilki", z nikłym realnym zastosowaniem.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL