Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 maja 2024, o 05:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 maja 2010, o 09:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Aby nie było jednostajnie, to nim powieszę II część o dzieciach, temat jak najbardziej na czasie. Radzę poczytać z refleksją nawet "tym dobrym" bo przyznam się, że i mnie zdarzało się popełniać błędy. Tak znaczące, że na starość publicznie, w przewodniku, postanowiłem przeprosić za nie moją córkę . Wybaczyła :D

Jak nie popsuć sobie i rodzinie rejsu - rozważania przed nowym sezonem

Przeważnie magazyny żeglarskie zapełnione są omawianiem wypraw żeglarskich, regat, wyposażenia jachtu, sztormiaków, osprzętu, farb i lakierów oraz prac remontowych. Dużo uwagi poświęcono też nowym konstrukcjom jachtów. To dobrze, bo są to sprawy niezwykle istotne aby nasze żeglowanie było pozbawione zagrożeń. Natomiast to, co w równej mierze decyduje o powodzeniu rejsu wokół ziemskiego czy nawet mazurskiego, jest pomijane, czyli aspekty wspólnego pomieszkiwanie na małej przestrzeni. A mówiąc górnolotnie, socjologiczne tego aspekty. W tematyce morskiej czasami ten temat przewija się. Powstała nawet praca magisterska na ten temat. Problemy te istnieją również w żeglarstwie śródlądowym ale są raczej przedmiotem żartów i kpin przy ogniskach niż tematem poważnych rozważań. W efekcie wiele rodzin i załóg koleżeńskich powraca co roku skłóconych, wściekłych na nieudane wakacje i stracone pieniądze. W mojej praktyce zetknąłem się z pewnym Stowarzyszeniem integracyjnym, organizującym też rejsy żeglarskie. Powiedziano mi o ich kłopotach, zadrażnieniach i często złym klimacie rejsu, co kłóciło się z jego założeniami. Zorganizowaliśmy spotkanie przed rejsowe na którym wygłosiłem pogadankę o potencjalnych zagrożeniach, reagowaniu na wady kolegów i roli samego skipera w łagodzeniu lub eskalacji konfliktów. Po rejsie poinformowano mnie, że przebiegł on wspaniale a szczególnie zaobserwowano zmiany w postępowaniu osób, które poprzednio dawały się załogom we znaki.
Zetknięcie różnych charakterów, sposobów reagowania na stresy, na małej przestrzeni jachtu musi owocować konfliktami, rzecz w tym aby nie stwarzać ku nim okazji a jeśli się zdarzą umiejętnie rozładowywać. Takie zadania stoją przed każdym członkiem załogi a szczególnie przed skiperem bo on ma je rozładowywać a często, niestety, sam je generuje.
Sir Francis Chichester, słynny żeglarz samotnik, zapytany czemu pływa samotnie odpowiedział – ponieważ nikt inny by ze mną nie wytrzymał :) . Coś jest więc na rzeczy. Żeglarstwo zmienia swoje oblicze. Przestaje być tylko formą szkolenia nowych żeglarzy, spektakularnych wyczynów samotników a w coraz większym stopniu staje się jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu. Zaczyna dominować pływanie rodzinne lub koleżeńskie. W rodzinnym pływaniu to rodzina jest też załogą a problem polega na tym, że często żona czy dzieci nie są w stanie przyjąć skutków tego do wiadomości. Co gorsze, często nie rozumie właściwie swojej roli na jachcie Pan i Władca Rodziny a przy okazji skiper lub odwrotnie. Często źródłem konfliktów jest przeniesienie układów domowych na jacht.
Na co dzień żyjemy i pracujemy obok siebie i albo nie dostrzegamy drobnych przywar kolegi, lub nie reagujemy na nie. Sytuacja może się zmienić całkowicie, jak stłoczymy się w kilku, na kilku metrach kwadratowych powierzchni jachtu. Drobne, niedostrzegalne do tej pory wady bliźniego zaczynają nas denerwować już po paru dniach. I często zapominamy, że nasze wady też są dostrzegane i oceniane. Pierwszy zatem warunek powodzenia rejsu: zostawmy wady w domu i bądźmy wyrozumiali na wady innych – lub inaczej – zostawmy nasz egoizm na kei.
Do dobrych zasad należy wyjaśnianie takich spraw natychmiast a nie wtedy, gdy mocno nabrzmieją.. Jedno jest absolutnie pewne, to jest nasz urlop i powinien być spędzony maksymalnie dobrze. Nasz- czyli każdego z członków załogi, obojętnie czy kolegów czy członków rodziny. Więc każdy musi w tym mieć swój udział a największy- skiper.
W czasie rejsu każdy z członków załogi zmuszony jest przezwyciężyć wiele trudności, niewygód, pokonać wiele własnych słabości. Jeśli dopadnie nas sztorm, to trudności te rosną w zastraszającym tempie a szczytowym ich nasileniem jest np. choroba morska. Jeśli dotknie to naszych najbliższych, możemy zapomnieć o następnym rejsie w ich gronie, ponieważ występowanie objawów choroby morskiej ma zasadniczy wpływ na nasze chęci żeglowania po morzu.
Jeśli na naszą podatność na chorobę morską nie mamy większego wpływu, z wyjątkiem umiejętności nie pakowania się w sztorm, to na pewno możemy próbować unikać innych przyczyn sytuacji stresowych na jachcie. A będzie ich sporo:
- przede wszystkim nieumiejętność współżycia w załodze
- nie branie udziału w życiu i pracy załogi
- niektóre cechy charakteru jak brak lub nadmiar poczucia humoru, brak tolerancji, bałaganiarstwo, lenistwo
- brak kultury
- „niedbałe” traktowanie zasad higieny osobistej
- kiepskie żywienie
- palenie papierosów na jachcie – ostatnio nabiera szczególnego znaczenia i obarcza skipera dodatkowymi obowiązkami mediacyjnymi i dowódczymi.
- alkohol, napój wyraźnie kojarzony z żeglarzami, bardzo często jest przedmiotem głośnych burd w portach i nie tylko skierowanych przeciw innym ale również pomiędzy załogą.
Można mnożyć źródła potencjalnych konfliktów, gdyż nawet różnice światopoglądowe czy wiekowe, na lądzie nie mające większego znaczenia, w warunkach stałego przebywania na ciasnej przestrzeni, potrafią wystąpić z całą ostrością.
To co na śródlądziu jest śmieszne, niesmaczne, na morzu może być groźne w skutkach. Znaczenie relacji skiper – załoga (tu rodzina) ma zasadnicze znaczenie dla przede wszystkim bezpieczeństwa ale i dla ogólnej atmosfery rejsowej i po rejsowej. Dąsy, animozje, kłótnie rodzinne na tle poleceń czy wymagań skipera, to koniec rejsu. Tego i następnych. Z pewnością nie chcemy takiego obrotu sprawy więc dobrze się zastanówmy nad tym tekstem i wyciągnijmy właściwe wnioski.
Podstawowym jest uzgodnienie, że na pokładzie, kiedy jacht jest w rejsie lub w czasie manewrów portowych, nie ma dzieci, ojca, żony, teściowej-/cia/ czy przyjaciela skipera.
Jest załoga i skiper, który dowodzi jachtem i załoga która go słucha. Tego problemu nie sposób przecenić. Sam od lat pływam rodzinnie i coś o tym wiem. Pełny sukces na tym polu raczej wykluczony ale przynajmniej spróbujmy.
A więc żony, dzieci, przyjaciele, musicie zrozumieć, że są momenty w których wasz tata, którego na lądzie nie słuchacie jest w pewnych momentach „pierwszym po Bogu” i koniec.
Przeczytanie poprzedniego zdania przez przesympatyczną Fokę (wg mnie żeńska odmiana Morsa) stało się przedmiotem ostrej reprymendy z jej strony i postawienia zarzutu o antyfeminizm autora. Długo zastanawiałem się, jak mogłem założyć, że tylko męska część populacji skiperuje, kierując apele tylko do ich żon. Antyfeminizm odpada i to zdecydowanie, ponieważ mam liczne dowody na większą odpowiedzialność, wrażliwość i pracowitość u Pań oraz zupełny brak pospolitej chęci dominowania z racji swojej funkcji. Wynik moich przemyśleń jest następujący: nie kierowałem żadnych uwag i apeli do żeńskich skiperów, ponieważ nie znane mi są wypadki nadużywania władzy przez Panie a znane mi są natomiast przykłady doskonałej umiejętności łagodzenia obyczajów w razie konfliktów na pokładzie. Panowie, bierzcie przykład z Pań w roli skipera.

Rola skipera w łagodzeniu obyczajów na jachcie
Cechy wrodzone lub nabyte skipera mogą posłużyć do zażegnania konfliktu wśród załogi lub same mogą stać się przyczyną konfliktów. Wielu skiperom odpowiada ta funkcja i związane z tym przywileje, wręcz potrafią się tym upajać. Nie zawsze śmieszne czapeczki ze złocieniami są tylko przejawem snobizmu. Staje się to wręcz niebezpieczne jeśli wiąże się to z wysokim, niekoniecznie słusznym, dobrym mniemaniem o sobie lub autorytarną osobowością. Nie zapomnę chwil grozy, kiedy stojąc w Sztynorcie zaobserwowałem jacht płynący z dużą prędkością już w przejściu pomiędzy cumującymi jachtami a na dziobie krucha kobieta z cumą w ręku. Po zobaczeniu miejsca do przybicia sternik ostro na tej samej prędkości skręca w kierunku nabrzeża i metr od niego wrzeszczy „chroń dziób” Tej komendy żona tego pana nie była w stanie na szczęście wykonać bo po silnym zderzeniu z nabrzeżem poleciała łukiem na murawę. Nasz dzielny kapitan trochę skrócił łódkę i posłał małżonce niewybredną wiązankę obelg zamiast ze wstydu zapaść się pod ziemię. To nie są niestety rzadkie przypadki. Od dobrego skipera oczekujemy, że będzie opanowany, szczególnie w sytuacjach stresowych, będzie miał wysokie kwalifikacje i doświadczenie żeglarskie. Ze potrafi wyegzekwować niezbędną dyscyplinę i wykonanie swoich poleceń w sposób zawsze taktowny. To niezwykle wysokie wymagania, ba - to wręcz ideał ale tu apel do naszej „rodzinnej” załogi. To od Was bardzo dużo zależy, ponieważ to Wy macie możliwości sprowokowania swojego skipera do niegodnych zachowań. Skiper jest tu najważniejszą osobą ale to od Was zależy ograniczenie obszarów możliwych konfliktów. Jeśli on potraktuje swoją rolę w kategoriach również przeżywania przyjemności a nie tylko rządzenia a Wy trochę zapomnicie o przyjemności, oddając czasami pierwszeństwo posłuszeństwu, to sukces murowany. W świetle przepisów morskich skiper ma z góry przyznane prawo racji, ale w warunkach żeglugi rodzinnej w czasie wakacji, ten właśnie przywilej wkurza Waszą rodzinę, czyż nie?! Dla dobra sprawy lepiej więc aby skiper nie korzystał często z tego przywileju a swoje plany i obowiązki realizował poprzez osobisty przykład, perswazję a głównie był czujnym i stosował profilaktykę. Lepiej likwidować sytuacje konfliktowe w zarodku niż gasić nabrzmiały konflikt. Czy ktoś jeszcze zazdrości skiperowi jego funkcji i władzy?!
Biedak musi doprowadzić rejs bezpiecznie do końca, musi dopilnować aby nastrój był doskonały a załoga wesoła, nakarmiona i nieprzepracowana, jacht czysty i zadbany. Przecież to drobiazg, jak myślą niektórzy. A więc kochana rodzinna załogo – miej litość i wspomóż swojego skipera.
To gwarancja, że za rok ponownie spotkacie się na jakimś pięknym rejsie, czego Wam życzę z całego serca.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl



Za ten post autor Batiar otrzymał podziękowania - 7: bartkiller, Colonel, dzudzi, Maar, Moniia, okrutnyted, trym.art
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2010, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Najlepszym sposobem, aby przestać zazdrościć skipperowi jest samemu poprowadzić rejs ;)

Dzięki za Twoje posty "ogólne", że tak je nazwę, uprzejmie proszę o zgodę na wykorzystanie cytatów prywatnie. Jak będę potrzebowała ich oficjalnie - zgłoszę się z oddzielną prośbą ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2010, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Moniia napisał(a):
Najlepszym sposobem, aby przestać zazdrościć skipperowi jest samemu poprowadzić rejs ;)

Dzięki za Twoje posty "ogólne", że tak je nazwę, uprzejmie proszę o zgodę na wykorzystanie cytatów prywatnie. Jak będę potrzebowała ich oficjalnie - zgłoszę się z oddzielną prośbą ;)

ależ z przyjemnością, to zaszczyt jak cię cytują za życia :D

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 05:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Moniia napisał(a):
Najlepszym sposobem, aby przestać zazdrościć skipperowi jest samemu poprowadzić rejs ;)

Dzięki za Twoje posty "ogólne", że tak je nazwę, uprzejmie proszę o zgodę na wykorzystanie cytatów prywatnie. Jak będę potrzebowała ich oficjalnie - zgłoszę się z oddzielną prośbą ;)

Moniia, sorry ale znowu podłączam się pod Twój post aby napisać o ważnej refleksji jaka mnie dopadła. Stwierdzam z satysfakcją, że na tym Forum ważniejsza jest rzeczywistosć niż historia. Nasuwa się analogia w polityce ( cicho, już kończę).
Powiesiłem dwa "dzieła ogólne" z czego przy jednym ( Kiedy jachty były....) napracowałem się jak pies i drugi własnie ten, o współczesności. Za tamtą pracę pies z kulawą noga nie podziękował ( to tylko stwierdzenie faktu a nie skarżenie się) a tu kliki z podziękowaniem aż od czterech osób( w tym jedna Dama) i to jakich!
Wniosek, wygra ten kto patrzy w przyszłość :D

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 06:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Batiar, mogę wykorzystać ten tekst, bo jest świetny. Powiesiłbym go u kolegi na stronie?

pozdrawiam

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 08:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
skipbulba napisał(a):
Batiar, mogę wykorzystać ten tekst, bo jest świetny. Powiesiłbym go u kolegi na stronie?

pozdrawiam

Oczywiście, po to piszę aby docierać "pod strzechy". Cała przyjemność po mojej stronie.
hejka

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 08:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Batiar napisał(a):
z czego przy jednym ( Kiedy jachty były....) napracowałem się jak pies ... Za tamtą pracę pies z kulawą noga nie podziękował

Przeczytałem ! :) Bardzo mi się podobało :D

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 09:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Macieq napisał(a):
Batiar napisał(a):
z czego przy jednym ( Kiedy jachty były....) napracowałem się jak pies ... Za tamtą pracę pies z kulawą noga nie podziękował

Przeczytałem ! :) Bardzo mi się podobało :D

Dzięki, :) wiem, że była czytana. Nie chodziło mi o brak podziękowań tylko o pokazanie preferencji forumowiczów. Patrzą w przyszłość a to dobry prognostyk przed pewnym ważnym ( nie mającym nic wspólnego z żeglarstwem) wydarzeniem. :)

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2010, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 mar 2010, o 13:35
Posty: 12
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Za 3 dni rozpoczyna się mój pierwszy rejs, w którym będę uczestniczył w roli... skipera. A załoga to rodzina i znajomi. Hmmm.
I choć to, co napisałeś wydaje się być oczywiste, to chyba najtrudniej mi będzie o tym pamiętać w trakcie rejsu. Może sobie wydrukuję Twojego posta, żeby codziennie rano go przeczytać :)
Ale obiecuję, że po powrocie postaram się przekazać wrażenia nowicjusza, który będzie się starał nie popsuć urlopu innym i... sobie.

DZIĘKI!!!

_________________
Ja to chyba lubię pływać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2010, o 21:57 

Dołączył(a): 3 sie 2009, o 14:17
Posty: 28
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
- Jak nie popsuć sobie i rodzinie rejsu?
- Nie zabierać rodziny ze sobą :)

Dwa razy zabrałam brata z małżonką i ich synem. Na jezioro, chociaż nie ukrywam, że przed pierwszymi wspólnymi dwoma tygodniami plany na następny rok były, że hoho! Różne były historie - i śmieszne, i smutne. Jestem człowiekiem dość spokojnym i wyrozumiałym, ale padłam na twarz i wyłam, gdy na moje delikatne sugestie, że bratowa chyba nie po to robiła patent żeglarza, aby tylko siedzieć na dziobie i opalać nosek, ta mi odpaliła: robiłam, żeby mieć, ja nie lubię się w to bawić. Jestem na tyle naiwna, że raz jeszcze dałam się uprosić na odwalanie czarnej roboty po czym rozluźniłam rodzinne więzy :)

I tak zupełnie poważnie, jako głos w dyskusji za tezą przedstawioną w wywodzie Batiara - zgoda, co każdego wersu. I chociaż przedstawiłeś sytuację ekstremalną z maleńką kobietką i cumą :), to równie tragiczne w skutkach może być tzw. "dzióbkowanie" oraz eskalacja czułości w chwili, gdy trzeba reagować szybko i słuchać szefa bez dyskusji (bo szef na jachcie - i nie tylko - może być tylko jeden, w przeciwnym razie następuje rozmycie odpowiedzialności za podejmowane decyzje i konflikt gotowy).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2010, o 22:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10302
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Dagaduch napisał(a):
- Nie zabierać rodziny ze sobą

To podstawowa zasada rozsadna :D
Dagaduch napisał(a):
I tak zupełnie poważnie, jako głos w dyskusji za tezą przedstawioną w wywodzie Batiara - zgoda, co każdego wersu. I chociaż przedstawiłeś sytuację ekstremalną z maleńką kobietką i cumą :), to równie tragiczne w skutkach może być tzw. "dzióbkowanie" oraz eskalacja czułości w chwili, gdy trzeba reagować szybko i słuchać szefa bez dyskusji (bo szef na jachcie - i nie tylko - może być tylko jeden, w przeciwnym razie następuje rozmycie odpowiedzialności za podejmowane decyzje i konflikt gotowy).

Wypraktykowalem, z powodzeniem, inna forme, pt. zero posluszenstwa i zaleznosci: zdarzylo mi sie kiedys poprosic, w sytuacji krytycznej, Zone o przytrzymanie czegos waznego bardzo... Zona, dyletantka, w nieswiadomosci swojej odpowiedziala spokojnie, ze ta ja robie tu za kapitana i wilka morskiego. I tak zostalo...
Deal, mowie wam, idealny!
.... chociaz, byc moze, zalezny od charakterow, temperamentow, stopnia zaufania i calej, gigantycznej alchemii miedzyludzkiej, zwanej glupawo "wspolzyciem", albo i perwersyjnie "malzenstwo", "rodzina" etc.
Catz Niezcatzany na dysonanse wymuszone i sztuczne.

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2010, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 sie 2010, o 13:25
Posty: 121
Lokalizacja: Oświęcim
Podziękował : 46
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Batiar dzięki Ci za te słowa, które są nauką i uczą pokory do życia.
Stworzyłeś kanon, na którym warto się oprzeć i z którego należy czerpać wnioski
i dobre słowo na przyszłość

Wszystko jest tak dobrane w Twych słowach, tak wytłumaczone, prawdziwa kwintesencja tematu.

Pozostaje pięknie podziękować za dobrą lekcję i wprowadzić ją w życie, tak by nawet żeglowanie
w gronie wspólnych znajomych, rodziny nie okazało się koszmarem, tylko chwilami które
w swej niesamowitej atmosferze przyjemnych doznań, będą pamiętane zawsze i mile wspominane.
Oczywiście wszystko to możemy odnieść także do wspólnych wypadów,
nie tylko pod żaglem, ale również w naszej codzienności, w naszym życiu.

Przeczytajcie bo warto.

_________________
Pozdrawiam - Tomasz
...marzenia nie może nic ograniczyć, a tylko wielkość włożonego wysiłku sprawia,
czy pomysł udaje się w końcu zrealizować...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 124 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL