Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 maja 2024, o 08:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lis 2011, o 23:45 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Eryk napisał(a):
Ależ mogę się mylić, gdyż ja tylko małym żuczkiem w tym całym żeglarskim światku jestem.

Ja też małym żuczkiem jestem i dla tego proszę moich starszych kolegów o wyjaśnienie tej kwestii ( Pro publico bono ).
Pozdrawiam Roman
p.s. proszę też dyżurnego Moda, coby raczył być łaskawy w Swojej Wyrozumiałości i nie przenosił ostatnich postów tego wątku do Hadesu, tylko dla tego że zaczęło się od silnika na niepokornym jachcie, a prawie kończy się na niepokornym foku.

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 00:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12960
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2918
Otrzymał podziękowań: 2589
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Eryk napisał(a):
było to na jachcie który miał Sztag i na nim był kliwer nazywany fokiem, a także forsztag(?) na którym była gienia.

Na mój rozum, to na sztagu był fok, a na forsztagu kliwer o kroju "fok genua" lub "fok Salena" :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 04:26 

Dołączył(a): 23 sie 2011, o 01:46
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czesc i czolem , jezeli jeszcze nie znacie to zobaczcie co nowego wymyslili w temacie jazdy w marinach na silniku. Sam pomysl jest stary i od dawna uzywany chocby na holownikach ale w swiatku malych ludek zaglowych to cos nowego. Minusem tego systemu jest fakt ,ze jest dosc skomplikowany wiec pewnie zawodny ale jezdzi sie znakomicie.

http://www.yachtingworld.com/video/boat ... k-steering

Pozdrawiam wszystkich starych znajomych.WZ.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2011, o 12:43
Posty: 469
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 35
Uprawnienia żeglarskie: Plastikowe beztalencie
Stara Zientara napisał(a):
Eryk napisał(a):
było to na jachcie który miał Sztag i na nim był kliwer nazywany fokiem, a także forsztag(?) na którym była gienia.

Na mój rozum, to na sztagu był fok, a na forsztagu kliwer o kroju "fok genua" lub "fok Salena" :)


Może najłatwiej będzie określić pokazując zdjęcie. Tu akurat żagiel przedni.(na zdjęciu nie widać ale idzie do topu). Niech ktoś rozwikła co to za żagiel koniec końców. Nie wiem czy mam gdzieś zdjęcie żagla na sztagu
Obrazek

_________________
"Szkoda wielka, kiedy czyjeś wyższe aspiracje zostają stłumione prozą życia codziennego."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 08:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Witold Zamojski napisał(a):
Pozdrawiam wszystkich starych znajomych.WZ.
Dżisus Krajst, Wituś, to naprawdę TY????
A co do meritum - nowością jest tylko podłączenie sterowania dwoma thrusterami (dziobowym i rufowym) do jednego joysticka. Rozwiązanie "klasyczne" (moim zdaniem lepsze, bo trudniej o pomyłkę) widziałem ostatnio, tzn. miesiąc temu, na "Running on Waves" na Cyprze: dwa stery strumieniowe, a w nawigacyjnej dwa joysticki opisane, jak Pan Bóg przykazał: "Bow thruster" i "Stern thruster". W sumie - rozwiązanie "idiotproof".

Ten filmik jest skrótem. Widziałem gdzieś w sieci film kilkuminutowy i zastanawiam się, jak firma rozwiązała problem długiej pracy sterów strumieniowych. Na jachtach ok. 50-stopowych ster strumieniowy może pracować bez przerwy kilkanaście sekund, a potem wywala się bezpiecznik i przez kilka minut nie mamy steru, dopóki wszystko nie ostygnie.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 10:45 

Dołączył(a): 23 sie 2008, o 09:15
Posty: 408
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan jachtowy
Eryk, gdy jacht, ma 1 maszt i 2 sztaksle, to przedni nazywasz kliwrem, tylny fokiem. Jednak, gdy masz kliwra marszowego, a przy słabszych wiatrach zamieniasz go na większy żagiel, nachodzący na maszt, to nie widzę przeciwskazań, żeby nazwać go genuą. Na przedstawionym przez Ciebi zdjęciu masz więc grot, fok zwinięty, oraz na forsztagu założoną genuę. Jeżeli jednak tą genuę, zamieniłbyś na coś mniejszego, to nazwałbym ten żagiel Kliwrem.
Jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi..


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 12:41 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Zbieraj napisał(a):
A co do meritum - nowością jest tylko podłączenie sterowania dwoma thrusterami (dziobowym i rufowym) do jednego joysticka.

Januszu, tu chodzi o trochę inne rozwiązanie, czyli patent Beneteau nazywający się Dock&Go, którego istotą jest komputerowa koordynacja pracy saildrive ze sterem strumieniowym po to, by ułatwić parkowanie. Saildrive to śruba jest obrotowa w zakresie 360 stopni.

Szczegóły opisujące to rozwiązanie są tutaj.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 17:54 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Jeśli będą chętni to mogę poprowadzić taką manewrówkę. Prowadziłem już wiele podobnych manewrówek na różnych jachtach, jestem również instruktorem PZŻ.
Koszt manewrówki 300 zł przy 6 osobach jest zbyt niski. Doliczając czarter jachtu, paliwo, opłaty portowe koszt powinien wynieść ok 400-450 zł, licząc od piątku popołudnia do niedzieli, max. 6-7 osób. W tej cenie to pozostaje tylko Jotka ale to doby jacht do nauki jazdy tyłem( też nie słucha steru).

Przeważnie manewrówki zaczynałem w piątek, najpierw od przypomnienia teorii potem wypływaliśmy w morze (na noc) i ćwiczyliśmy rozpoznawanie świateł, nocne podejście do człowieka, symulowane sytuacje awaryjne na jachcie, itp.
Często na ciężkich jachtach z "małym" silnikiem trzeba wyjść lub wejść z portu na żaglach i na silniku, ponieważ na samym silniku się nie uda. Trzeba wiedzieć jak to zrobić.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 18:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12960
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2918
Otrzymał podziękowań: 2589
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Maciekm1 napisał(a):
Trzeba wiedzieć jak to zrobić.

Myślisz, że Zbieraj nie wie?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 18:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4260
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 169
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Stara Zientara napisał(a):
Maciekm1 napisał(a):
Trzeba wiedzieć jak to zrobić.

Myślisz, że Zbieraj nie wie?


Osobiście uważam że Zbieraj jest najlepszym wyborem;) Pytanie tylko czy znajdzie czas....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 19:12 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Bardzo się cieszę z takiego obrotu sprawy. Wcześniej nikt wyraźnie nie odpowiedział - tak poprowadzę manewrówkę. Cieszę się , że sprowokowałem kogoś do podjęcia decyzji.
Jeśli padło pytanie i ( w domyśle)prośba o manewrówkę, to dlaczego dyskusja rozwija się na inny temat?
Tutaj chyba nie chodzi o demonstrację wiedzy ale o te osoby , które chcą się czegoś nauczyć.
To tylko taka moja dygresja na temat całej dyskusji.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 22:24 

Dołączył(a): 23 sie 2008, o 09:15
Posty: 408
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan jachtowy
Maćku wydaje mi się, że oni mówią o manewrówce na Zjawie, prowadzonej przez Zbieraja, a Ty odnosisz się do tej tytułowej. Myślę, że znajdą się chętni. Ja szczególnie byłbym za Biesem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maciekm1 napisał(a):
Jeśli będą chętni to mogę poprowadzić taką manewrówkę. Prowadziłem już wiele podobnych manewrówek na różnych jachtach, jestem również instruktorem PZŻ.
Koszt manewrówki 300 zł przy 6 osobach jest zbyt niski. Doliczając czarter jachtu, paliwo, opłaty portowe koszt powinien wynieść ok 400-450 zł, licząc od piątku popołudnia do niedzieli, max. 6-7 osób. W tej cenie to pozostaje tylko Jotka ale to doby jacht do nauki jazdy tyłem( też nie słucha steru).

Przeważnie manewrówki zaczynałem w piątek, najpierw od przypomnienia teorii potem wypływaliśmy w morze (na noc) i ćwiczyliśmy rozpoznawanie świateł, nocne podejście do człowieka, symulowane sytuacje awaryjne na jachcie, itp.
Często na ciężkich jachtach z "małym" silnikiem trzeba wyjść lub wejść z portu na żaglach i na silniku, ponieważ na samym silniku się nie uda. Trzeba wiedzieć jak to zrobić.

Tu oferta NCŻ - weekend silnikowo - manewrowy na "Śniadeckim" (Jotka)
Obrazek
i dodatkowo na ciężkiej motorówce 9m
Obrazek

- za 350PLN:
http://www.ncz.awf.gda.pl/index.php?id=2

Szczerze mówiąc - ja wolałbym ćwiczyć na "Zjawie", to już całkiem spory okręt...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 23:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Chętnie rozważę wszystkie możliwości jak Zjawa nie wypali. Na razie ona to dla mnie priorytet :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lis 2011, o 00:26 

Dołączył(a): 23 sie 2011, o 01:46
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Co do wyboru Zbieraja na manewrowke to nie wiem czy to dobry pomysl, zaraz sie wytlumaczem. W czasach sredniowiecza kiedy mialem przyjemnosc plynac pod Wielkim Kapitanem Zbierajem na Pogoryjce mial On przyzwyczajenie podczas manewrow w porcie do stawania na nadbudowce i wydawania komend typu "ster jedna kreska w prawo", "nastawa sruby dwie kreski mniej".
Sternik manewrowy i mechanik mogli byc niewidomi i zajmowac sie zupelnie czyms innym, byle tylko mieli czyste uszy. Kilka lat pozniej kiedy razem z Warym zostalismy nadwornymi jokeyami Kpt.Marczaka komendy brzmialy "zaparkujcie tam w prawo pod tymi dzwigami, jak nie robi to roznicy to prawa burta to nie beda mi zagladac wieczorem do salonu z keji"....
Jaja oczywiscie sobie robie ale w kazdym zarcie jest troche prawdy.
Zostawienie sternika przy podejmowaniu decyzji jest wspaniala szkola a tak naprawde to chcialem sie pochwalic, ze Kpt. Janusza znam juz ponad trzydziesci lat.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lis 2011, o 01:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Witold Zamojski napisał(a):
mial On przyzwyczajenie podczas manewrow w porcie do stawania na nadbudowce
A paszoł! Jaka nadbudówka?
Ja po prostu udawałem się na wyniesione stanowisko dowodzenia :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2012, o 02:02 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
W terminie 24-27 maja 2012 roku będę prowadził szkolenie z manewrowania jachtem na silniku( i nie tylko). Jacht J-80 .

Oprócz szkolenia z manewrowania jachtem będę omawiał i pokazywał, jak: odpowietrzyć instalację paliwową, wymienić filtr paliwa, pasek klinowy, wirnik pompy wodnej, rozpalić silnik przy uszkodzonym rozruszniku, itp.
Manewrowanie jachtem na silniku będzie obejmować program:
- sterowność i stateczność kursowa
- zasady działania śruby i steru
- siły działające na jacht w ruchu
- cyrkulacja jachtu
- bezwładność jachtu i korygowanie kursu przy ruchu jachtu do tyłu i do przodu
- wpływ czynników zewnętrznych na sterowność ( wiatr, prąd, )
- zasady manewrowania i manewry przy nabrzeżu
- zasady działania cum, szpringów i brestów
- obroty jachtu przy pomocy silnika i lin, dojście i odejście od nabrzeża( na różne sposoby), hamowanie linami przy nabrzeżu, parkowanie jachtu w dwie osoby i jednoosobowo( dla chętnych)
- "parkowanie" jachtu w pakiecie
- nocne manewry podejścia do "człowieka" manewr monachijski, zwrotem przez sztag i rufę . Chciałbym te manewry poćwiczyć przy wietrze pow. 6B. Jeśli będzie taki wiatr to wyjdziemy w morze ćwiczyć "człowieka za burtą".

Zapraszam wszystkich zainteresowanych szkoleniem.

Więcej informacji znajduje się na stronie organizatora:
http://zagle.jmaster.pl/szkolenie/15/ma ... em-morskim

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lut 2012, o 10:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Ja wstępnie zgłaszam się.
Nigdy nie widziałem ogłoszenia o manewrówce z tak szerokim programem.
Szkoda, że potrzeba aż 2 dni urlopu.

I tu mam propozycję. Zrób może oprócz tego szkolenia w innym terminie drugie. Ale nie od czwartku do niedzieli tylko od soboty do x. I wtedy możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Kurs dla początkujących i mających mało czasu - weekend. A dla chętnych - mogą zostać kilka dni dłużej na kursie dla zaawansowanych.

Albo jeszcze lepszy pomysł: dwa kolejne weekendy.

Bo jedynym minusem Twojego ogłoszenia jest, że trzeba brać urlop. :-(

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2012, o 09:15 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Andrzej, przykro mi z powodu dodatkowych 2 dni urlopu. Program jest bardzo obszerny i aby nauczyć ludzi manewrowania jachtem w różnych warunkach( będziemy zmieniać porty aby kursanci nie przyzwyczaili sie do jednych warunków), trzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu.
Nie chodzi mi o pokazanie manewrów ale o nauczenie ludzi manewrowania jachtem na silniku i radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych.
Uważam, że trzeba zacząć od powtórzenia wiedzy od samego początku aby wyeliminować złe nawyki lub błędy.
Ludzie często nie wiedzą kiedy używa się krótkich a kiedy długich szpringów, kiedy lepiej zaparkować lewą a kiedy prawa burtą, jak wykonać overholung na silniku gdy trzeba "przytrzymać" jacht na linie przy nabrzeżu(na prądzie lub wietrze), itp. Tego będę nauczał i pokazywał jak wykonywać takie manewry.

Program menewrówki jest moim własnym programem.
Niestety ale z powodów czasowych nie jestem w stanie do końca tego roku zrobic jeszcze jednej manewrówki.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2012, o 15:05 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Wiadomość z ostatnie chwili. Zostały tylko 2 wolne miejsca. Andrzej, jeśli mam umieścić Ciebie na liście, to proszę o potwierdzenie na PW.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 10:31 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Nie wiem dlaczego ale nie wysyłają się wiadomości na PW.
Chyba muszę tutaj napisać.
Marek wpisałem Ciebie na listę, (dotyczy BMarek).
Proszę napisz do mnie maila podając swój nr telefonu i adres mailowy.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 10:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17310
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2178
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Maciekm1 napisał(a):
Nie wiem dlaczego ale nie wysyłają się wiadomości na PW.
Napisz o swoim problemie w dziale "Problemy techniczne" viewforum.php?f=68 , może?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2012, o 08:53 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Nie ma już wolnych miejsc na manewrówce, którą będę prowadził w terminie od 24 do 27 05 2012 i już nikogo więcej nie wpisuję na listę rezerwową( ma 3 osoby na takiej liście)

Pozostały jeszcze wolne miejsca na drugim terminie( u Jarka) :
http://zagle.jmaster.pl/szkolenie/15/ma ... em-morskim

Nie znam programu manewrówki Jarka. Najlepiej będzie jak zainteresowani skontaktuja się bezpośrednio z Jarkiem.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 88 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL