Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 maja 2024, o 13:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lis 2010, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10302
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
I to działa - współczesne katamarany z dziobami typu "wave piercer" wywracają się przez dziób rzadziej niż stare Hobie o bananowych kształtach (chociaż intuicja mówi co innego).

Kilka ilustracji tej ciekawej i pewnie slusznej tezy: ostatnia z 2010... :wink:
http://picasaweb.google.com/willywitter ... T548qckQE#
myszek napisał(a):
o przecież też bardzo stary pomysł - dawne kutry miały stępkę opadającą ku rufie,

..co wynikalo glownie z pochylych pochylni na ktorych je budowano, wodowano i - pozniej - wciagano na brzeg, spuszczano do wody.... Ogolnie pracowac w poziomie jest latwiej...o odpoczynku i zwiazanymi z nim rekwizytami nie wspomne.
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 01:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13724
Podziękował : 10198
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Catz napisał(a):
myszek napisał(a):

Kilka ilustracji tej ciekawej i pewnie slusznej tezy: ostatnia z 2010... :wink:
http://picasaweb.google.com/willywitter ... T548qckQE#
Catz


Jak widać na załączonych obrazkach:
niektórzy uczą się na błędach :lol: :lol:

A temat ruf ssących trzeba by omówić dokładniej
(na razie nie mam czasu więc przepraszam
- będę odgrzewał temat)
Jedno na szybko:
Jeśli węższa rufa "żelazka" nurzała by się w wodzie zadzierając dziób jachtu;
to na sztormowej fali :
A/ mniej by rył (żelazko) dziobem w dolinie fali;
B/ maszt (i ew. żagiel) pracowały by lepiej bo bardziej w poziomie;
= mniejsza szansa na fikołki.

ps
Z Polonezem tak do końca to chyba nie wiadomo
czy fiknął kozła przez dziób, czy na burtę, czy pośrednio..

ps2.
czy to nie ten co już Go pokazywałem z kilem do góry?


Załączniki:
vincent-riou-prb.jpg
vincent-riou-prb.jpg [ 65.03 KiB | Przeglądane 3091 razy ]
Sodebo.jpg
Sodebo.jpg [ 77.33 KiB | Przeglądane 3091 razy ]
vincent_riou.jpg
vincent_riou.jpg [ 74.44 KiB | Przeglądane 3091 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 01:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10302
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Marian Strzelecki napisał(a):
czy to nie ten co już Go pokazywałem z kilem do góry?

Chyba nie, bo, o ile wiem, trimarany kilow nie maja :wink:
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 02:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13724
Podziękował : 10198
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Catz napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
czy to nie ten co już Go pokazywałem z kilem do góry?

Chyba nie, bo, o ile wiem, trimarany kilow nie maja :wink:
Catz


A... nie widzisz go? - tego misia jednego?...

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16820
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
A ja namieszam jeszcze...
Jednymi z moich ulubionych łodzi są tradycyjne łodzie dory - zarówno Grand Bank's dories,

Obrazek

Obrazek

Obrazek

jak i Swampsscott dories.

Obrazek

Obrazek

Charakteryzują się one wąskim kadłubem, jeszcze węższym dnem i w związku z tym ich stateczność początkowa jest bardzo mała. Do żeglowania, często wymagają wewnętrznego balastu. łodzie te mają opinię (dość powszechną), że są wyjątkowo dzielne na morzu.

Podobne, co do charakterystyki i dzielności, ale odmienne w konstrukcji (zamiast płaskiego dna jest wydatna deska kilu), są m.in. łodzie pochodzenia europejskiego (ze Szkocji i Skandynawii):

Obrazek

Obrazek

Obrazek

O nich również krąży opinia, że są bardzo dzielne na morzu... ale zarówno o jednych, jak i o drugich słyszałem od kolegów z Dinghy Cruising Association, że żeglując na nich warto być też dobrym pływakiem. DCA w swoich zaleceniach bezpieczeństwa dla małych, otwartych łodzi, preferuje kadłuby szerokie, czyli takie, które mają dużą stateczność początkową (aby cała załoga mogła usiąść na burcie bez pogrążenia listwy odbojowej w wodzie lub wywrotki):
Cytuj:
# The boat should be stable enough to allow the recommended weight of crew to sit on the gunwale without dipping it under or the craft capsizing. A fairly beamy hull is advised.


Na łodziach typu dory raczej trzeba to robić delikatnie:
Obrazek

Jak to więc jest z tą statecznością początkową i dzielnością?
A może, gdyby dories były szczelnie zapokładowane, to byłyby idealne?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 14:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13724
Podziękował : 10198
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
stibur napisał(a):
Witam
A i w przypadku klasycznego sfalowania to fala o długości kadłuba jest dla niego najbardziej niebezpieczna.

czy mógłbyś rozwinąć temat/
bo ja lubię łopatologicznie :D
(to nie trollowanie jak by kto myślał :) )
Cytuj:
Jeżeli rysuje sobie kadłub to zawsze umieszczam go w fali własnej o wysokości 1/7 długości. Czyli łódka 7m , fala w. 7m wys. fali w. 1m.
Robię to niestety na papierze.

brawo a nie niestety (wykrzyknik MJS)
Cytuj:
Może miałbym więcej wniosków gdybym mógł poobserwować współczynnik pryzmatyczny kadłuba na takiej fali
.
Uruchom wyobraźnię a nie zdawaj się na "darmowe programiki"
które pokazują tylko to co przewidział "programateur" :lol:
A tak w końcu to pokaż to co rysujesz!!!

ps
do "Robcia" dodam jeszcze:


Załączniki:
GaryDory-1A.jpg
GaryDory-1A.jpg [ 51.83 KiB | Przeglądane 3010 razy ]
GaryDory-2.jpg
GaryDory-2.jpg [ 52.15 KiB | Przeglądane 3010 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2010, o 15:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16820
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian Strzelecki napisał(a):
do "Robcia" dodam jeszcze:

Dzięki! :D To zdjęcia łódki Gary'ego Powella (mojego kolegi internetowego, szefa grupy yahoo DoryBoat, której mam zaszczyt być moderatorem) - niestety, ale osobista strona www Gary'ego, gdzie było sporo więcej takich zdjęć i informacji o tych łodziach, już nie istnieje... :(

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2010, o 17:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
robhosailor napisał(a):
Jak to więc jest z tą statecznością początkową i dzielnością?
A może, gdyby dories były szczelnie zapokładowane, to byłyby idealne?


Zauważ, że paru wariatów w początkach XXw. przepływało Atlantyk na takich łódkach - i były one zapokładowane, brezentowymi plandekami co prawda, ale względnie szczelnie.

Nasze pomeranki miały szczątkowe półpokłady, które pewnie trochę im powiększały krytyczny kąt przechyłu, ale tylko trochę.

Kiedy rysowałem łódkę zbliżoną do dory, miałem właśnie ten problem: zrobić półpokłady - źle, bo i tak nie będzie można na nich siedzieć, za miękka jest. Zresztą siedzenie na półpokładach wymagałoby albo obniżenia burt (źle!) albo podwyższenia podłogi (źle!).
Nie zrobić półpokładów - źle, bo już w przechyle około 30 stopni nabierzemy wody i będzie bardzo trudno odzyskać stateczność.

W końcu zdecydowałem się na ławki przy burtach, pod którymi znajdują się komory wypornościowe (same ławki i pionowe ścianki stanowią wzdłużny szkielet łodzi). Po ewentualnym nabraniu wody przez burtę zgromadzi się ona między ławkami, raczej poprawiając niż pogarszając stateczność... ale nie wiem, jak by to zadziałało w praktyce.

Załącznik:
dory5.jpg
dory5.jpg [ 32.32 KiB | Przeglądane 2925 razy ]


pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL