Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 kwi 2024, o 14:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 gru 2010, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2009, o 14:35
Posty: 48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: papierki i plastiki
Witajcie,

wczoraj wpadła mi w ręce wcześniej nie znana książka "Okrakiem przez Atlantyk" Andrzeja Radomińskiego. Godzina ~2300 zaczynam czytać, a tu na czwartej stronie dowiaduje się, że rolę chief'a w tym rejsie pełnił Szanowny Zbieraj. Oznaczało to nie mniej ni więcej niewyspanie, gdyż książkę przeczytać trzeba było do końca...

Teraz do rzeczy.
Rejs odbył się pomiędzy wrześniem a grudniem 1980 roku.

W całej tej naprawdę ciekawej opowieści nurtują mnie poniższe sprawy:

1. Co dzieje się aktualnie z jachtem s/y Spaniel 2 (w książce ślad urywa się 10 lipca 1981, kiedy to s/y Spaniel 2 czekał wciąż na nabywcę)
2. Dlaczego w orzeczeniu Izby Morskiej z dnia 8 grudnia 1981 dotyczącej wejścia Spaniela 2 na mieliznę w pobliżu portu Den Helder nie ma żadnej informacji o błędzie na mapie Admiralicji Brytyjskiej nr 1408?
3. Czy ktoś jest w posiadaniu filmu "Gorycz zwycięstwa" z 1981 dotyczącego w/w rejsu?

_________________
Pozdrawiam,
Wit


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
WIT napisał(a):

1. Co dzieje się aktualnie z jachtem s/y Spaniel 2 (w książce ślad urywa się 10 lipca 1981, kiedy to s/y Spaniel 2 czekał wciąż na nabywcę)


Zyje i ma się dobrze, pływa pod niezmienioną nazwą pod banderą łotewską i regularnie łoi nagrody (bądż przynajmniej jest w czubie) kolejnych TSR.

Ciekawostka - TSR 2008 miały metę w Den Helder. Zawisza (pod dowództwem Janusza) i Spaniel stały w porcie dosłownie o rzut beretem :-)

WIT napisał(a):
2. Dlaczego w orzeczeniu Izby Morskiej z dnia 8 grudnia 1981 dotyczącej wejścia Spaniela 2 na mieliznę w pobliżu portu Den Helder nie ma żadnej informacji o błędzie na mapie Admiralicji Brytyjskiej nr 1408?


Jest informacja. Poczytaj i przeanalizuj całe uzasadnienie wyroku.

Charakterystyka tego światła jest faktycznie bardzo podobna do światła z latarniowca Texel, a na mapie oba opisane są rzeczywiście w identyczny sposób. Różnice między nimi przedstawiono w "Spisie Świateł", z którym I oficer nie zapoznał się

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 09:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17310
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2175
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Książki, o której Wit piszesz nie czytałem, ale słyszałem bezpośrednio z paszczy Janusza opowieść o wydarzeniach które miały miejsce w czasie, gdy leżeli na burcie.
Że ten Zbieraj nie siądzie i sam nie napisze książki! :-)

ps. Takich opowieści nie należy słuchać przy kawie! Ruda do tej pory nie może doprać obrusika na który prychnąłem :-) :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2009, o 14:35
Posty: 48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: papierki i plastiki
JasiekN napisał(a):
Jest informacja. Poczytaj i przeanalizuj całe uzasadnienie wyroku.

Faktycznie jest info :oops:

JasiekN napisał(a):
Charakterystyka tego światła jest faktycznie bardzo podobna do światła z latarniowca Texel, a na mapie oba opisane są rzeczywiście w identyczny sposób. Różnice między nimi przedstawiono w "Spisie Świateł", z którym I oficer nie zapoznał się

Ale w opisie przebiegu wypadku jest napisane "(...) Na podstawie mapy i spisu świateł przyjmował początkowo, te są to światła latarniowca Texel. Z mapy odczytał, że latarniowiec ma 4 światła grupowe, o okresie świecenia 20 s. W spisie świateł była inna charakterystyka."

Więc spis świateł został chyba użyty...

*****

Maar napisał(a):
Książki, o której Wit piszesz nie czytałem, ale słyszałem bezpośrednio z paszczy Janusza opowieść o wydarzeniach które miały miejsce w czasie, gdy leżeli na burcie.
Że ten Zbieraj nie siądzie i sam nie napisze książki! :-)

No właśnie... W książce opisane są wydarzenia z punktu widzenia Andrzeja, będącego na brzegu...
A Janusz był na miejscu....

Maar napisał(a):
ps. Takich opowieści nie należy słuchać przy kawie! Ruda do tej pory nie może doprać obrusika na który prychnąłem :-) :-)


:lol:

_________________
Pozdrawiam,
Wit


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 10:37 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Że ten Zbieraj nie siądzie i sam nie napisze książki! :-)
Myślę, że czeka aż wszyscy inni powydają swoje książki, a wtedy siądzie i napisze sążniste dzieło pt. "Literatura żeglarska - sprostowanie" :wink:

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Siedziałem wieczorem (Waszym porankiem) i opisałem trochę o tym, o co pytał Wit. Niestety, stary a głupi, zamiast pracowicie zapisywać cząstkowe fragmenty tego wybitnego dzieła, nacisnąłem "Wyślij". Ukazał się komunikat, że moja sesja wygasła (cokolwiek to znaczy). Metoda zalecana przez Grzywiastego (cofnij, cofnij, cofnij itd.) nie poskutkowała.
Mój genialny tekst poszedł w Kosmos. :(
Napiszę go once again, ale jak wrócę, bo za chwilę wyjeżdżam do pobliskiego Meksyku :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2010, o 23:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2009, o 14:35
Posty: 48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: papierki i plastiki
Zbieraj napisał(a):
Mój genialny tekst poszedł w Kosmos. :(
:cry:

Zbieraj napisał(a):
Napiszę go once again, ale jak wrócę, bo za chwilę wyjeżdżam do pobliskiego Meksyku :D

Super!

Wytłumacz mi jeszcze proszę jak to się stało, że zdeklarowany wielbiciel "drynków z palemkom" :D wsiadł na coś tak małego jak Spaniel 2 o tej porze roku (jesień/zima)?

_________________
Pozdrawiam,
Wit


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 gru 2010, o 09:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
WIT napisał(a):
Wytłumacz mi jeszcze proszę jak to się stało, że zdeklarowany wielbiciel "drynków z palemkom" :D wsiadł na coś tak małego jak Spaniel 2 o tej porze roku (jesień/zima)?


Abstrahując od prostego faktu, że jak ktoś jest obecnie 31 lat starszy, to przestaja mu przychodzić do głowy różne głupie pomysły i zajmuje się przyjemniejszą (i cieplejszą) stroną życia - rzecz wyglądała nieco bardziej prozaicznie (o ile dobrze pamiętam, co mi Janusz, indagowany na tą właśnie okoliczność, był zeznał):

Z przyczyn finansowych zimowanie jachtu w USA nie wchodziło w rachubę. Jacht był własnością PZŻ, a Zbieraj - wówczas etatowym pracownikiem związku. Normalnie, delegacja służbowa...

Zbieraj zapewne wytłumaczy Ci to dokładniej.

Nawiasem mówiąc, czytając pierwsze rozdziały książki Radomińskiego znalazłeś też informacje o jachcie Raczyński II, który również musiał o tej porze roku wracać do Polski. Śp. Kpt. Czesław Gogołkiewicz miał mniej szczęścia, niż załoga Spaniela...

Więcej o Raczyńśkim znajdziesz tu:

http://www.fliscat.webpark.pl/Inne/inne.htm

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma



Za ten post autor JasiekN otrzymał podziękowanie od: WIT
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2010, o 00:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2009, o 14:35
Posty: 48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: papierki i plastiki
JasiekN napisał(a):
Zbieraj zapewne wytłumaczy Ci to dokładniej.


Cierpliwie czekam :)

JasiekN napisał(a):
Nawiasem mówiąc, czytając pierwsze rozdziały książki Radomińskiego znalazłeś też informacje o jachcie Raczyński II, który również musiał o tej porze roku wracać do Polski. Śp. Kpt. Czesław Gogołkiewicz miał mniej szczęścia, niż załoga Spaniela...

Więcej o Raczyńśkim znajdziesz tu:

http://www.fliscat.webpark.pl/Inne/inne.htm


Dziękuję za link, przeczytałem...
Historia śp. kpt. Czesława Gogołkiewicza, skoszenie masztu przez kuter i "zaoranie" pokładu, a potem w powrotnym rejsie zmycie z pokładu trochę przypomina filmy z serii "Oszukać przeznaczenie"...

Wyjść z podziwu nie mogę, że w "tamtych czasach" w środku Polski, Polacy zbudowali Raczyńskiego II. Niestety opis z twojego linka nic nie mówi o wyposażeniu, które zainstalowano w Angli. Wiesz może coś więcej na ten temat? Raczyński II to jedna z najnowocześniejszych jednostek w tamtych czasach Spaniel II zresztą też.

_________________
Pozdrawiam,
Wit


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2010, o 08:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8830
Podziękował : 3988
Otrzymał podziękowań: 1918
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie wiem jak z Raczynskim ( o niego mozna zapytac Slawka Rogale - znanego zaglomistrza ze Szczecina) natomiast o wyoosazeniu obu Spanieli moglby cos
napisac pewien "Skrytoczytacz" ktory oba jachty wyposazal od strony nawigacyjno-
elektronicznej, w tym pare urzadzen zaprojektowanych i wykonanych przez siebie :)
Moze wreszczie zdecyduje sie odezwac :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 117 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL