Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 cze 2024, o 23:21




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 lut 2024, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Sezon 2024 na Wymówce rozpoczęty.

Na razie tylko w dziale prac domowych.

Uszyłem nowe zasłony (przy wykorzystaniu części starych elementów, jak obciążniki, haczyki itp.)
Załącznik:
20240204_163954.jpg
20240204_163954.jpg [ 257.89 KiB | Przeglądane 2872 razy ]


Jak zwykle, zgodnie z prawami Murphy'ego trochę części musiało zostać :rotfl:
Załącznik:
20240204_164004.jpg
20240204_164004.jpg [ 248.44 KiB | Przeglądane 2872 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2024, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Rozpoczęcie sezonu było trochę opóźnione z powodu niskich temperatur i częstych opadów. Udało się wreszcie pomalować pokład i zamalować najgorsze miejsca na nadbudówce. W międzyczasie wykonałem trochę drobnych prac, jak zawsze przed sezonem. Najgrubsza robota to usunięcie piecyka gazowego i montaż bojlera, co wymagało trochę zmian w instalacji wodnej i w instalacji chłodzenia silnika.
Niezbędne rzeczy zostały na szczęście ukończone przed majówką (reszta będzie robiona w trakcie sezonu).
Ponieważ nie zgłosili się chętni na motorówkowanie po okolicach Szczecina, to pływam sam. Trochę pływam, trochę pracuję, trochę się bawię...
W niedzielę przepłynąłem Z mariny Dąbie do Zakątka Wydrnik
.
Postałem tam sobie dzień, m.in. mocując kompas i przenosząc UKF w inne miejsce.
We wtorek zrobiłem tylko przejście z Wydrnika do Głębi, ale trochę okrężną drogą, więc w kilometrach wyszło więcej niż pierwszego dnia
.
Nagrałem za to troche filmu i zrobię z tego kolejne odcinki mojej locji filmowej. Pierwszy się już kończy przygotowywać i pewnie w nocy będzie opublikowany.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Janna, Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Przypadki chodzą po ludziach... i po jachtach też. Rozsypało się łożysko oporowe.

Niestety, operacja wymiany łożyska wymaga wyjęcia wału, czyli zdjęcia śruby, a to znaczy, że da się wykonać tylko na lądzie. Trzeba łódź wyciągnąć, a że ma prawie 11 ton i nie ma wózka, to zablokuje suwnicę na cały czas operacji.

Na poniedziałek nikt nie zapisał się do wodowania lub wyciągania, więc Wymówka poszła na ląd.

Plan:
Rano podnosimy Wymówkę, wyciągamy wał, umówiony tokarz usuwa resztki starego łożyska, zakładamy nowe, wyważamy wał, montujemy i popołudniową porą Wymówka wraca na wodę.

Realizacja:
Bezbłędnie poszedł punkt pierwszy.
Załącznik:
20240527_084648s.jpg
20240527_084648s.jpg [ 460.3 KiB | Przeglądane 881 razy ]

Po kilku próbach wydobycia wału, połączonych z obcięciem górnej krawędzi przegrody między zęzą rufową (wodną), a zęzą silnikową (olejową) stanęło na tym, że się nie da...
Znaczy da się, ale... najpierw trzeba wyjąć silnik albo przynajmniej zdemontować przekładnię. Wybraliśmy wariant prostszy... wał został przecięty i wyjęty w dwóch częściach.

Umówiony tokarz określił termin wykonania znacznie zwiększonego zakresu prac na następny poniedziałek, nooo... być może piątek. Ale łódź nie może tyle czasu blokować suwnicy.
Zatem kołek w d... dławicę i do wody.
Załącznik:
20240527_153934s.jpg
20240527_153934s.jpg [ 567.69 KiB | Przeglądane 881 razy ]

Wodowanie łódki suwnicą - każdy robił to wielokrotnie - nic prostszego. A jednak...

Wahnięcie napięcia (najprawdopodobniej) spowodowało wzrost prądu, rozłączenie bezpiecznika głównego i zaraz potem bezpieczników przeciążeniowych. Opuszczanie zostało gwałtownie zatrzymane. Ale 11 ton nie staje w miejscu. Wzrost obciążenia spowodował pękniecie liny, przytrzymującej dziobowy pas przed przesunięciem w stronę śródokręcia. Moment później pękła taka sama lina z drugie burty i pas dziobowy swobodnie zjechał w stronę rufy.

Wymówka próbowała naśladować Stukasa, ale na szczęście do wody było stosunkowo blisko. Prawdopodobnie do mułu też było blisko i to dodatkowo zamortyzowało upadek. Po włączeniu bezpieczników łódź uzyskała pływalność i została odprowadzona spod suwnicy.
Załącznik:
20240527_154602s.jpg
20240527_154602s.jpg [ 516.85 KiB | Przeglądane 881 razy ]


Kołek w d... trzyma i nic nie cieknie, żadnych innych przecieków nie stwierdzono.

Straty:
Przewróciła się świeżo ustawiona półka w kambuzie (zdjęcie na fb) i rozsypała się papryka czerwona.

Pointa:
Do tej pory mówiłem na Wymówkę „krążownik”. Zastanawiam się, czy nie przechrzcić na „pancernik”.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 4: Maar, markrzy, robhosailor, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11739
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1637
Otrzymał podziękowań: 3926
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cholera, mogło być gorzej, ale i mogło być lepiej. Tak czy owak, całość brzmi drogo.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
waliant napisał(a):
całość brzmi drogo.
Łożysko 500, slipowanie 250

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11739
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1637
Otrzymał podziękowań: 3926
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
slipowanie 250

W sumie nie tak źle, myślałem że drożej.
Nie dostałeś rabatu za slipowanie? ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
To już z rabatem, bo stałem przez zimę, a teraz mam umowę na 30 dni postoju (ale wynegocjowałem postój na raty). Normalnie 300

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11739
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1637
Otrzymał podziękowań: 3926
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Miałem na myśli emocje związane z wodowaniem...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2024, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12994
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2932
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Płaciłem za wyciągnięcie, zwodowała się sama :lol:

W cenniku jest 300/250, ale nie piszą, czy w jedną, czy w dwie strony.
I tak będę musiał za tydzień zapłacić jeszcze raz, bo trzeba zamontować wał i śrubę zamontować.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 68 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL