Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 lis 2025, o 07:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 wrz 2025, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10989
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1357
Otrzymał podziękowań: 2657
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Troche o nieudanym poczatku regat bedacych kolebka pomyslow i talentow:
https://voilesetvoiliers.ouest-france.f ... VHjiQ.11.1
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2025, o 12:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1252
Podziękował : 74
Otrzymał podziękowań: 750
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Catz napisał(a):
Troche o nieudanym poczatku regat bedacych kolebka pomyslow i talentow:


Może i początek nieudany, ale obserwacje bardzo ciekawe.
Dotyczą oczywiście dwu pierwszych zawodników, którzy znaleźli się w przodzie poza zasięgiem huraganu i nie schronili się w Portugalii tylko zrobili sobie ewidentnie prywatny wyścig na Kanary.

Po pierwsze i najważniejsze: wreszcie, po latach doświadczeń, mamy wyraźną przewagę Benoit Marie i skrzydlatego Nicomatica. Wcześniej wygrał Mini Fastnet oraz osiągnął prędkość 31 węzłów. Według moich obliczeń to szczyt tego, co da się wyciągnąć z wodolotu o tych parametrach. Czyli w naturze zrobił coś, co dotychczas było możliwe tylko teoretycznie w idealnych warunkach.

Tym razem jego szczytowa prędkość wyniosła 18.8 węzła, tuż przed metą.
Miał wtedy wiatr 17.5 węzła idealnie z połówki. Znowu: moje obliczenia pokazują, że teoretycznie na płaskiej wodzie można nieco szybciej, ale on miał półtorametrową falę z dziobu. Wyobrażacie sobie 19 węzłów na 6.5-metrowej łódce przy półtorametrowej fali od dziobu? Ja z trudem...

W każdym razie wygląda na to, że w klasie Mini po prawie 10 latach raczej nieśmiałych prób skrzydła zaczęły naprawdę pomagać (wcześniej w najlepszym razie nie przeszkadzały). Nicomatic naprawdę jest szybszy od wszystkiego innego w swojej klasie.

Po drugie i też bardzo ważne: Alexandre Demange na zupełnie konwencjonalnym "pustaku" wcale za bardzo nie odstawał. Trzymał się za rufą lidera w mniej więcej stałej odległości. Nie zagrażał mu, ale i nie tracił za bardzo, z wyjątkiem samego finiszu. Ostatecznie dotarł do mety ledwie kilkanaście godzin po pierwszym.

Co ciekawe, jak się popatrzy na podawane prędkości, to Benoit miał 11-13 węzłów a w tym czasie Alexandre 9-10, a mimo to trzymał się na pozycji. Ewidentnie, prędkości chwilowe miał gorsze, ale średnią bardzo zbliżoną.
Ogólna średnia prędkość na tym etapie to niecałe 8 węzłów Benoit i około 7.5 węzła Alexandre. W porównaniu z chwilowymi, bardzo umiarkowanie.

Zatem skrzydła owszem, na dłuższą metę pomagają, ale tylko trochę.
Chwilami muszą też odrobinę przeszkadzać. Warto walczyć nie tyle o maksymalne osiągi, bo te już zostały uzyskane, ale o ich utrzymanie przez dłuższy czas. Nicomatic to duży krok w tym kierunku, ale jeszcze nie koniec (r)ewolucji.

Bardzo jestem ciekaw, co będzie na drugim etapie regat. Pełny Atlantyk to bardziej stabilne warunki, prawdopodobnie można stabilniej polatać. Z drugiej strony, trasa bardziej z wiatrem jest trochę mniej korzystna dla wodolotów. Z trzeciej strony, wszystko może się zdarzyć...

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2025, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10989
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1357
Otrzymał podziękowań: 2657
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
Bardzo jestem ciekaw, co będzie na drugim etapie regat.

Wlasnie sie zaczyna: start byl o 14-ej.
https://www.minitransat.fr/
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2025, o 12:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1252
Podziękował : 74
Otrzymał podziękowań: 750
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Pierwsi dwaj dopłynęli. W zaskakującej kolejności - wszystko rozstrzygnęło się w ciągu ostatnich godzin. Niesamowite...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2025, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 14034
Podziękował : 10590
Otrzymał podziękowań: 2490
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Coś więcej?

Bo nie mam czasu śledzić...

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2025, o 09:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1252
Podziękował : 74
Otrzymał podziękowań: 750
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Marian Strzelecki napisał(a):
Coś więcej?

Bo nie mam czasu śledzić...


https://minitransat.geovoile.com/2025/v ... mbed&leg=2

Na dole jest suwak, którym możesz cofnąć czas ;) i w kilka sekund prześledzić cały przebieg etapu.

W skrócie:
Benoit na skrzydlatym Nicomatic z początku wpakował się we flautę, chcąc za bardzo zbliżyć się do ortodromy, ale potem wypruł do przodu, osiągając fantastyczne prędkości chwilowe - rzędu 15 węzłów przy tychże 15 prędkości wiatru (fajnie im wiało w tym roku swoją drogą).

Po piętach deptał mu Mathis Bourgnon na całkiem konwencjonalnym pustaku Assomast. Alexandre Demange płynął tym razem na trzeciej pozycji z nieco większą stratą, obaj osiągali prędkości chwilowe znacznie mniejsze, chociaż średnią porównywalną do lidera.

Wydawało się, że na silniejszym wietrze pod koniec trasy Benoit przyśpieszy jak na finiszu poprzedniego etapu i wygra z dużą przewagą. Tymczasem raczej zwalniał, zwłaszcza w nocy. Albo coś mu się psuło w łódce i bał się forsować, albo - co bardziej prawdopodobne - latanie jest męczące i nie wyrobił kondycyjnie.

W ciągu ostatniej nocy Mathis wyprzedził go i wygrał wyścig z przewagą około 3 godzin. Następne 3 godziny później dotarł do mety Alexandre, potem następni w podobnych odstępach. Pierwszy seryjny był na mecie w niewiele ponad dobę później. W tej chwili dopłynęła już ponad połowa zawodników.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL